Skip to main content

Prestatieverbetering

Prestatie
verbetering

Uiteindelijk gaat het maar op één ding voor iedere organisatie: zorgen dat de prestaties van hun processen en teams op hoog niveau zijn. Hun streven is naar een klantvriendelijke, efficiënte, effectieve, productieve en rendabele organisatie, waarin gepassioneerde en gezonde medewerkers floreren. Toch kunnen deze prestaties onder druk komen te staan of moet de organisatie klaar zijn voor een nieuwe fase van groei.

Diverse vragen komen dan naar voren:

  • Wat streven we precies na? En voor wie?
  • Wat is eigenlijk de grondoorzaak?
  • Met wie moeten we dit oplossen?
  • Hoe moeten we dit aanpakken?

Hoe gaan we te werk?

Het fundament van ons vakmanschap is het realiseren van prestatieverbetering. Met een gestructuereerde aanpak gaan we te werk. Van klant- en procesanalyses, tot kaizen’s, en Lean of Six Sigma toepassingen. We kunnen met onze kennis en ervaring organisaties zeer snel wegwijs maken en begeleiden in de aanpak en aansturing op vier verschillende gebieden:

1. Klantgerichtheid en klanttevredenheid verhogen

Van buiten naar binnen denkend begint het hier: bij de belangrijkste stakeholders, of de klant. Klanten en klantbehoefte identificeren, klantreizen definieren en klantwaarde bepalen. Maar we gaan ook een stap verder en kijken naar de besturing: Wie is eigenaar van de klantrelatie, de -tevredenheid en het -rendement? Hoe werken we samen in de keten om onze klanten te bedienen?

2. Proces- kwaliteit verhogen en doorlooptijd verlagen

Kpi’s zoals “aantal fouten”, “% first time right” en doorlooptijd geven een basisidee van de geleverde prestatie. Om verbeteringen te realiseren gaan we hier dieper naar kijken. Wat ons anders maakt dan anderen is het adaptieve resultaat: Mens, Systeem, Cultuur en Besturing zodanig voorbereiden dat de volgende aanpassing zelf gedaan kan worden.

3. Kosten verlagen

Dit is niet altijd het meest motiverende om te doen. Des te belangrijker om het hogere, zingevende doel voor ogen te hebben. Waarom kosten omlaag? Naast een scherpe efficiencyanalyse en het elimineren van verspillingen, gaat het hier ook om het vinden van duurzame kostenbesparende oplossingen waar teams echt eigenaarschap opkunnen nemen.

4. Productiviteit en waarde verhogen

Het optimaliseren van de geleverde waarde is de meest integrale wijze waarop verbeterd kan worden: klant, kwaliteit, kosten en rendement komen samen. Een brede blik op de hele keten, beginnend bij de klant is daarbij verstandig. Naast het Lean gedachtegoed werkt de Agile manier van productvernieuwing en waardecreatie bijzonder goed hier.

Neem contact met ons op

We vertellen u graag meer!

+31 (0)6 835 703 15