Skip to main content

Advies

Advies

De Harvard Business School gebruikt de term "Performance & Opportunity gaps" om de uitdagingen aan de directietafel kort samen te vatten. Bij Noviter gaan onze adviesdiensten van start na een verkennende sessie met de opdrachtgever, waarbij we gericht de specifieke "GAP" identificeren en verhelderen.

Wij geloven in een gepersonaliseerde benadering om de unieke uitdagingen van elke organisatie aan te pakken. Onze verkenningssessies stellen ons in staat om diepgaand inzicht te verkrijgen in de specifieke prestatie- en opportuniteitskloven die uw organisatie beïnvloeden. Pas wanneer deze gaps helder zijn, kunnen we effectief aan de slag gaan met het ontwerpen van strategieën en oplossingen die naadloos aansluiten op uw behoeften.

Hoe gaan we te werk?

Wij onderscheiden 7 fases van een (advies- of verander)vraagstuk waarbij we maatwerk advies leveren. We behandelen vraagstukken volgens een “U” of “V” vorm vanuit de U-theory van Joseph Jaworski en Otto Sharmer.

Uit de vele verschillende grote en kleine adviestrajecten bij dienstverlenende organisaties over de jaren heen, hebben we diverse beproefde en inspirerende werkwijzen, workshops en tooling ontwikkeld.

Hieronder vind je een selectie hiervan per fase:

1. Bewustwording & mindset

Zijn we klaar voor deze verandering? En dan vooral mentaal! Het begint met zelfreflectie en het inzicht dat een verandering van de organisatie vooral ook een verandering van jouw leiderschap betekent. Enkele workshops op dit vlak zijn:

  • Gap-verkenningsessie
  • Inspired tot adapt sessie
  • Van fixed naar Growth mindset workshop

2. Urgentie & Ambitie

Is ons zingevend doel duidelijk? Zingeving is key bij complexe vraagstukken. Er komt namelijk een moment  dat zaken niet lukken of moeilijk gaan. Een echt zingevend doel houd je dan nog op koers en gemotiveerd. Komen tot concrete doelen die jij en ik volledig begrijpen is ook kunst in deze fase. Typische workshops op dit vlak zijn:

  • Purpose (WAAROM) drill-down
  • Good-2-Great workshop
  • Workshop: Wat is de Doeltoestand?
  • Voice of the Customer Arena

    3. Analyse & Ontwerp

    Nu gaan we de diepte in. Grondoorzaken ontleden en diep begrip van het probleem vereist een analytische blik in stap 1. Een geheel andere energie is nodig om op tot oplossingen te komen in stap 2. Namelijk creativiteit. Typische sessies in deze fase zijn:

    • Adaptiviteit-scan
    • Procesprestatie Deep Dive
    • KATA, Kaizen of Doorbraaksessies
    • Brainstorm sessies

    4. Diep Inzicht, Besluitvorming & Draagvlak

    Het aha moment! En dan ontstaat het diepe inzicht. We hebben het licht gezien! En nu? Durven we ervoor te gaan? Wat is hiervoor nodig? Kunnen we daarna nog terug? Welke risico's moeten we mitigeren? Typische workshops in deze fase zijn:

    • Rubicon sessie (Rapid Decision making)
    • U-Process inspiratiesessie
    • Scenario analyse workshops

      5. Voorbereiden, Trainen & Versnellen

      We hebben de keuze gemaakt. Nu gaan we ervoor. De verandering moet vormkrijgen. We willen momentum opbouwen. Wie zijn de key-players? Wat moeten we kunnen (vaardigheden)? Hoe krijgen we mensen mee? Onze diensten op dit vlak zijn o.a.

      6. Resultaten realiseren

      Adaptieve veranderingen leveren snel eerste resultaten op...als het goed is. Monitoring en dashboarding zijn van belang. Maar ook communicatie en verzilvering van de winst is van belang. 300 uur gewonnen in een bepaald proces levert de vraag op: wat doen we ermee? Diensten in deze fase kunnen zijn:

      • Dashboarding en OBEYA inrichting
      • Verzilveringsessies 
      • Review & Revitalisering Change Programma

        7. Borging & Adaptatie

        Resultaten borgen is één. Maar zijn we dan klaar? De volgende verandering is al in zicht. We moeten ons alweer aanpassen aan de volgende ontwikkeling. Eigenlijk is de verandering of verbetering continu! Zijn we hierop ingesteld? We kunnen niet iedere keer een project optuigen om te veranderen. Adaptief zijn betekent dat het in onze genen zit. In ieder team. In iedere collega. Diensten op dit vlak gaan over:

        • Resultaatgericht Kort Cyclisch Sturen
        • Adaptivity Maturity Model
        • Interim Management

        Neem contact met ons op

        We vertellen u graag meer!

        +31 (0)6 835 703 15